Historien om foreningen

  • Hjallerup Musikforening blev stiftet den 28. april 2006 på en stiftende generalforsamling på Hotel Hjallerup Kro.
  • Første bestyrelse kom til at bestå af Annette Bregnhøj, Palle Hostrup, Jonny E. Nielsen, Knud Birk Pedersen og Claus Jørgensen. Mie Nielsen blev valgt til suppleant.
  • Første formand blev Claus Jørgensen, Jonny E. Nielsen næstformand, Knud Birk Pedesen kasserer, Annette Bregnhøj sekretær.
  • Musikforeningen arrangerer mellem 10-14 koncerter om året.
  • Formålet er at præsentere alsidige musiknavne samt give unge musikere mulighed for at optræde foran et større publikum.
  • Så vidt det er muligt, støtter Hjallerup Musikforening de udøvende musikere i Hjallerup med bl.a. økonomisk hjælp.
  • I 2009 donerede musikforeningen 225.000 kr. til indkøb af instrumenter og lydanlæg til øvelokaler i undomshuset på Præstevænget 1.  
  • I forbindelse med indretning af øvelokalerne i Ungdomshuset har Hjallerup Musikforening modtaget 25.000 kr. af Sparnord-fonden samt 25.000kr. fra Tuborgfondet.
  • I 2011 skulle der for første gang i Hjallerup Musikforenings historie være valg til ny bestyrelse. Ny formand blev Jonny E. Nielsen, ny næstformand Mie Poulsen, kasserer Knud Birk Pedersen, sekretær Johannes Hove (nyvalgt), menigt medlem Annette Bregnhøj, og ny suppleant blev Mette Fjeldgaard.
  • Generalforsamlingen i 2012 forløb uden de store overraskelser, der blev afgivet en fin beretning, ligesom medlemmerne var meget tilfredse med regnskabsaflægningen, som igen viste et overskud.
  • På generalforsamlingen i  2013, valgte Mie Poulsen og Annette Bregnhøj at sige farvel til bestyrelsesarbejdet i Hjallerup Musikforening. Ulrik Eriksen og Gitte Bøgh blev valgt ind i stedet, og Bestyrelsen så herefter således ud. Formand Jonny E. Nielsen, Næstformand Ulrik Eriksen, Kasserer Johannes Hove, sekretær Mette Fjeldgaard, menigt medlem Knud Birk og suppleant Gitte Bøgh. 
  • i 2014 måtte vi igen sige farvel til et af de bestyrelsesmedlemmer som havde været med fra starten, Knud Birk valgte at sige stop efter 8 års tro tjeneste. Flemming Christensen blev valgt ind som ny suppleant, og Gitte Bøgh indtog pladsen i bestyrelsen. Der skete ingen ændringer på de øvrige bestyrelse poster.
  • Ved generalforsamlingen i 2018 kunne  Formand Jonny Nielsen berette om et overskud på ca. 150.000 kr samt bl..a fortælle om musikforeningens sponsorrat til den nye scene i anlægget. Navnet  “Spar Nord scenen” gav anledning til debat blandt medlemmerne. Formand Jonny Nielsen, der havde været med til at stifte Hjallerup Musikforening og havde siddet som formand de sidste 6 år havde meldt ud, at han ønskede at træde ud af bestyrelsen og det samme gjorde Næstformand Ulrich Eriksen og kasserer Lars jensen. Der skulle altså vælges hele 3 nye medemmer til bestyrelsen. De 3 nyvalgte blev Charlotte Hove, Søren Bak og Lise Lotte Gregersen (suppleant) Bestyrelsen konstituerede sig således: Formand Charlotte Hove , Næstformand/sekretær Gitte Vall og  Søren Bak, Rene Kroge og Mie Sørensen blev menige medlemmer. Bestyrelsen valgte at bede Johannes Hove om at være kasserer udenfor bestyrelsen. Umiddelbart efter generalforsamlingen valgte suppleant Lise Lotte Gregersen dog at trække sig fra bestyrelsen.
  • Ved generalforsamlingen 2019 kunne formand Charlotte Hove berette om et større underskud, der primært skyldes at foreningen havde doneret 100.000 kr til den nye udendørs i Anlægget i Hjallerup. derudover kunne formanden konstatere, at det foregående musikprogram ikke helt faldt i gæsternes smag, da der var solgt færre billetter end der var budgetteret med. Ved generalforsamlingen måtte besturelsen desuden sige farvel sekretær Gitte Vall(Bøgh), og suppleant Rene Krogheing. I stedet valgtes Henrik Mikkelsen og Jens Frilev. Begge nye medlemmer fik bl.a. til opgave at se på foreningens sponsorater og kunne i løbet af kort tid præsentere en fornyet bud på sponsorater.
  • I 2020 måtte Mie Sørensen, grundet sygdom, desværre melde fra til bestyrelsesarbejde. i hendes sted valgtes Esben Surballe, hvis ansvarsområde blev mediedækning og sociale medier. 2020 blev desuden året, hvor Musikforeningen måtte erkende, at det er svært at afholde koncerter i skyggen af Corona. Betingelserne for at have store koncerter på Hotel Hjallerup kro blev umuliggjort af de nye pladskrav, men det lykkes alligevel af afholde 2 intime koncerter til stor tilfredshed for både bestyrelse og koncertgæster.
  • Sæsonen 2019/2020 bød velkommen til 3 nye bestyrelsesmedlemmer. Karin Vad, Jens Frilev og Henrik Mikkelsen takkede ja til valget og med nye folk på posten kom der også til at ske forandringer.
  • Den tidligere sponsormodel blev kigget efter i sømmene og Henrik og Jens fik hurtigt lavet et udkast til et nyt sponsorkoncept, således byens erhvervsdrivende fik muligheder for at tegne forskellige sponsorater.
  • Det betød, at det blev muligt at vælge mellem at blive TOP sponsor i foreningen eller vælge et mindre sponsorat i form at et hjertesponsorat. Der blev også prøvet kræfter med at sælge et barsponsorat og efterfølgende kunne man til koncerterne se de frivillige i baren reklamere for koncertens sponsor.
  • Der var og er meget stor og flot opbakning fra de lokale sponsorere og det har været med til at foreningen har kunne prøve kræfter med mange forskellige kunstnere og prøve nye ting af.
  • Et andet nyt tiltag i sæsonen 2020 var en gammel ide, der havde ligget i skuffen i nogle år. Mange havde talt om behovet for at høre jazz. De tidligere jazzkoncerter havde ikke været den stor succes, men et nyt koncept med lørdagsjazz i Kulturhuset så i 2020 for første gang dagens lys. I samarbejde med Menu Klokkerholm kunne Musikforeningen for første gang åbne dørene for Lørdagsjazz. 2 timer med hyggelig jazz samt en frokosttallerken med sild, leverpostej og ost for den nette sum af 100 kr. Det blev en kæmpe succes og flere gange måtte man afvise folk ved døren, da der simpelthen ikke kunne presses flere gæste ind i Kulturhusets foyer.
  • Sommeren bød på 2 koncerter på Spar Nord scenen i samarbejde med borgerforeningen og kulturhuset. 2 gode arrangementer, hvor både vejr, musik og fysiske forhold gik op i en højere helhed. Vi må dog erkende, at det tager tid at få udendørs koncerter op at stå og ikke mindst få overbevist folk om, at Anlægget er et fantastisk sted at afvikle koncerter. Samarbejdet omkring scenen fortsætter dog ufortrødent.
  • 2 af sæsonens koncerter blev krydret med lokal opbakning i form af korsangere fra Hjallerup Sangkor, der sang med på årets nytårskoncert sammen med Aalborg symfoniorkester. En kæmpe oplevelse for såvel korsangere som for musikforeningen, der beviste, at når frivillighed og professionalitet går hånd i hånd kan der skabe noget stort.
  • Ligeledes deltog Hjallerup Gospelkor under ledelse af Pernille Axelsen i årets julekoncert, hvor de flankerede violinisten Kim Sjøgren.
  • Sæsonen 2020/21 blev en af foreningens største udfordringer. Det var året, hvor Corona tog sit indtog og gjorde, at flere koncerter måtte aflyses. Det var samtidig den sæson, hvor vi havde foreningens vel nok største sats til dato. Nemlig den længe ventede solokoncert med Tim Christensen. En aftale, booker Søren Bak havde kæmpet for i flere år. Det lykkedes trods flere aflysninger og mange restriktioner at gennemføre koncerten. Dog først i sæsonen 2021/22 med meget færre gæster en planlagt, men trods det en kæmpe koncertoplevelse og for foreningen en bekræftelse på, at der i Hjallerup godt kan sælges billetter til store intime koncerter, hvis bare navnet er det rette.
  • I det hele taget indeholdt programmet i 2021/22 en del af de aflyste koncerter fra året før, men ikke desto mindre blev det en sæson med mange fantastiske oplevelser og behovet for igen at kunne komme ud og høre god musik fornægtede sig ikke. Det blev en sæson med mange udsolgte koncerter.
  • Sommeren 2022 bød på en større overraskelse, da Hotel Hjallerup Kro meddelte, at de ikke længere ønskede at lægge hus til foreningens arrangementer. Det var derfor oplagt at henvende sig i Hjallerup Kulturhus der oprindeligt var tænkt som foreningens spillested, da man startede op tilbage i 2026. Nu var tiden måske inde til at se, om det samarbejde kunne lykkes. Efter et par møder blev det aftalt at foreningens arrangementer fremover skulle foregå i Kulturhuset og det betød travlhed for bestyrelsen, der pludselig skulle til at tage over på flere af de aftaler, der havde ligget hos Kroen. Der blev hurtigt lavet aftale med et nyopstartet lokalt madsted, ”Ny Standard” der kunne levere tapas til koncerterne, ligesom der blev lavet fine aftaler med bestyrelsen i Kulturhuset. Lyd- og lysfolk fik travlt med at flytte gear og bestyrelsen måtte se på udforingen med, at Kulturhuset ikke kunne rumme nær så mange gæster som på kroen.
  • Det viste sig dog, at billetsalget ovenpå Coronatiden endnu ikke var kommet op på tidligere tiders salgstal, så der var plads til alle ved de fleste af de kommende koncerter.
  • Sæson 23/24 fandt bestyrelsen sig endelig rigtig godt til rette i de nye rammer i Kulturhuset. Det at man selv kunne stå for salget af drikkevarer betød meget for priserne på drikkevarer og naturligvis også for indtjeningen til foreningen.
  • ligeledes blev der lanceret en ny hjemmeside og et nyt billetsystem, som Søren Bak og Bo Christensen stod for. Bo, der var blevet valgt ind som suppleant for Jens Frilev, havde de sidste år haft en vigtig funktion som fotograf og journalist for Musikforeningen og det har betydet, at der efter hver eneste koncert blev indrykket velskrevne anmeldelser med fotos af koncerterne i både lokale aviser og ikke mindst på Facebook, som de seneste år havde været Foreningens primære annonceringskanal.